Július Satinský – Listy Oľge

30. 3. 2014

         Končí marec, mesiac kníh. Knihy mám rada a preto by som Vás chcela oboznámiť s tou, ktorá mi robí spoločnosť posledné mesiace. Áno, mesiace. Bohužiaľ alebo našťastie? Ťažko povedať....  



Listy Oľge je svojská kniha, pri ktorej zaujme nielen vnútro ale aj zovňajšok. Ako prezrádza názov, pozostáva z korešpondencie Júliusa Satinského a jeho prvej ženy, baletky Oľgy Lajdovej z obdobia krátko po ich zoznámení až do svadby (1962-1965). Listy sú pekne chronologicky zoradené do väčších celkov (podľa toho, kde sa zaľúbenci nachádzali) a dozvedáme sa z nich mnoho z ich súkromia. Ak by Vás zau

jímalo, ako vyzerala komunikácia medzi dvoma zamilovanými v minulom storočí, keď neexistoval ani internet ani mobilné telefóny, jednoznačne odporúčam! Nečakajte však žiadne nudné presladené rozhovory. Odpovede na listy sú plné pôvodných ilustrácií, humoru a svojou originálnosťou im prispievajú k zaujímavosti aj Julove krátke poviedky, či listy-časopisy LʼAnge, ktoré Oľge posielal. 










   Oddychové čítanie (literárne v mnohom sofistikovanejšie než lacné Evitovky), bez deja, pri ktorom môžete kedykoľvek prestať a pokračovať hoci aj o dva týždne. 
Z tohto dôvodu aj mne trvá tak dlho „prelúskať“ túto vyše tristo stranovú krásnu knižku, pri ktorej trávim čas už od Vianoc. Nepravidelne, no vždy s radosťou. Jediné, čo mi chýba sú vysvetlivky (aj keď sa zostavovateľka Lucia Satinská s redaktorkou Júliou Vrábľovou v edičnej poznámke vyjadrili, že vysvetlivky k dobovým reáliám nechceli uviesť zámerne). Nikdy som sa nepohybovala v divadelnom ani baletnom prostredí a pri pátraní po menách, predstaveniach, či iných neznámych mi veľmi nepomohol ani doktor Google. Aj napriek tomu si však kniha zachováva svoje čaro a má svoje pevné miesto v tvorbe jednej z najdôvtipnejších osobností našej krajiny. 


A čo vy? Čítali ste niekedy niečo od Satinského?

1 komentár :

  1. Túto knihu síce nevlastním ale prezerala som si ju v práci a je naozaj perfektne spravená.
    www.battyamnesia.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť

Made With Love By The Dutch Lady Designs